woensdag 11 februari 2009

Steeds meer opvoedondersteuning in Nederland

Zojuist opende ik de pagina www.nos.nl en kwam ik het volgende bericht tegen: Steeds meer opvoedondersteuning in NL. Het gaat in dit artikel over Triple-P, een australisch programma dat ouders ondersteunt in het opvoeden. De nederlandse organisatie die deze methode in ons land introduceert zegt het opheffen van het taboe op opvoedondersteuning als eerste doel te hebben.

De vraag is: is dit wel een doel? Er zij talloze programma's in Nederland die zich met opvoeden bezig houden en het lijkt mij niet dat deze het slecht doen. Mijn eerste verbazing ging over de kortzichtigheid van de NOS. Triple-p wordt aangeprezen als het wondermiddel:

"Overigens zijn gemeenten vrij om te kiezen op welke manier ze opvoedingsondersteuning geven. Zo’n programma als Triple P kan dus niet opgelegd worden, maar in de praktijk lijkt Triple P bezig het standaardprogramma voor opvoedondersteuning te worden."

Is dit een stukje gratis reclame, dacht ik nog? Het is wel het vermelden waard dat Triple-P een snelle (internationale) groei kent. Ik durf ook niet te beweren dat het programma niet deugd: integendeel ik moedig het juist aan. Ik kan alleen niet geloven dat dit een wondermiddel is.

"Op het symposium in Amsterdam worden de voorlopige resultaten gepresenteerd van een onderzoek van het
Trimbos Instituut naar de effectiviteit van de zwaardere categorieën van Triple P opvoedondersteuning. Die is minstens even effectief als de reguliere hulpverlening maar lijkt andermaal meer effect te hebben op de ouders en daardoor preventief beter te werken."

Weer twijfels: Het was al bekend dat Triple-p (mogelijk) effectiever was dan andere programma's, al wordt dit door het artikel van de NOS tegen gesproken. Het lijkt andermaal meer effect te hebben op de ouders? Sorry? Het programma werkt dus (in de zware gevallen) net zo effectief als 'normale' hulpverlening maar het heeft een hogere preventieve werking?

Is dat nu winst of niet?
Is Triple-p dan een wondermiddel of niet?



Wat mij betreft is ook dit australische opvoedondersteunings programma een poging om ouders te ondersteunen, te helpen. De enige wijsheid die ik daar aan kan toevoegen is: wondermiddelen bestaan niet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten